foreningsskib

Foreningen for ‘Svartlögas Fremtid’ blev stiftet i oktober 2018 som en del af arbejdet med at redde skibet efter forliset kort tid før. Foreningen ejer skibet. Skibet er et klassisk foreningsskib hvor vi sammen arbejder på at renovere den pensionerede minestryger, og dertil en eksperimenterende platform for samtidskunst og kultur. Læs mere om medlemskab her. Vi mødes som udgangspunkt hver tirsdag kl 16.00, men er du interesseret i at kigge forbi og vil være sikker på at vi er ombord, så kontakt os.

Bestyrelse:

Forperson: Sara Grønborg (tømrer og billedkunstner)

Næstforperson: Christoffer Bjergely (sejlads, sikkerhed og navigation)

Kasserer: Urban Engberg (ingeniør)

Menigt medlem: Katrine Worsaae (antropolog, kulturformidler)

Menigt medlem: Asbjørn Christensen (foredragsholder, formidler og gruppestyring)

Menigt medlem: Jesper Staffeldt (Arkivar, kunsthistoriker og kulturformidler)

Menigt medlem: Karen Nyholm (billedkunstner, glaspuster)

Menigt medlem: Per Nørgaard

Menigt medlem: Sanneli Nomonde Rasmussen

Foreningens formål er:

• At opretholde et fællesskab om skibet Svartlöga, til søs og ved kaj. Det er og skal forblive et bredt fællesskab som består af mennesker med forskelligartede akademiske, kunstneriske og håndværksmæssige baggrunde.

• Genopbygge skibet Svartlöga via gentænkte løsninger, bygget på erfaringer fra det traditionelle skibshåndværk såvel som eksperimenterende æstetiske inventioner. Forening vil renovere skibet Svartlöga til en brugbar stand som kan rumme de kulturelle aktiviteter som skibet skal danne ramme om, samt gøre hende sejlbar, sikker og give mulighed for at blive en dynamisk sejlende kultur- og kunstplatform.

• Skibet er et kulturprojekt der danner rammerne for samtidskunst og visionær tænkning, der i brydningszonen mellem hav og land udfordrer brugen af et skib og de traditionelle maritime vilkår. Fællesskabets målsætning er at afholde mindst 5 årlige kulturbegivenheder ombord. Det enkelte projekts karakter afgør om det bedst afvikles under dæk, i riggen, på dækket, ved kajen eller til søs.

Foreningen tilbyder sine medlemmer:

• Arbejdsfællesskab om at opbygge Svartlöga gennem innovative løsninger og renovering efter traditionelle principper. Mulighed for at lære om maritimt håndværk.

• Sejladser, fest, hygge og netværk på tværs af generationer og baggrund.

• Mulighed for selv at bruge skibet til arrangementer så som; formidling, workshops, udstillinger, koncerter, forestillinger, cafeer, køjepladser m.m.