Brev fra Sara om Svartlögas situation

Kære alle. Tak for jeres omtanke og kærlige beskeder.

Jeg skriver ikke på vegne af nogen, men som Sara, datter, involveret og medarbejdende på skibet.

Med alt respekt for det dygtige hold, som var ombord da ulykken skete, vil jeg først beklage at jeg i denne mail fokuserer mest på det praktiske, materielle og på fremtiden.
Det er råt her i Holland, men som bekendt er min far meget stærk og håndterer denne nye, ubegribelige situation roligt, en time ad gangen, med kærlighed, lidt humor og nye drømme i baghånden.

I har vel hørt om svartlöga og hvordan starten på vores togt af et eventyr tog en helt forkert drejning.

Skibet er nu blevet bjærget og vi kan stå her og se til, mens forsikringsselskaber og bjærgningsfirma foretager sig en masse, så godt som de nu kan, men ikke med så meget respekt for skibets eventuelle fremtid.

Det er en hård omgang, men som far siger, så gør det måske beslutningen for ham nemmere, nemlig at erklære skibet for total forlist og forsøge at komme videre ad livets mange andre veje. Og ikke mindst få lettet det økonomiske pres, ved at kunne betale gaster og håndværkere tilbage.
Der er ikke taget nogle beslutninger i forhold til fremtiden for skibet endnu, men jeg har i hvert fald et behov for, at stikke en finger i vandet, og mærke temperaturen i vores omgangskreds.

Kunne man forestille sig at der er andre end mig, som har et behov for, at se det her skib tilbage i Danmark; som et unikt eksempel på det gode håndværk og på fede løsninger. som samlingspunkt for glade, kreative mennesker. Som sejlende eventskib med kulturelle muligheder. Eller som projektskib for Håndværksuddannelser. Eller mere over i noget husbådsagtigt: som sameje for en gruppe mennesker, som kan deles om et flydende sommerhus, eller husbåd for en famile. Eller er det en langsigtet plan om, en dag at drive skibet frem for vind igen.

De forskellige løsninger åbner op for forskellige muligheder i forhold til at skaffe økonomi. Om det er crowdfunding med udgang i noget socialt, hvor man en dag kan “tilbagebetale” med oplevelser ombord eller om det går mere den private vej, hvor man hver ejer en andel, og kan arbejde sig hen imod noget brugbart.

Uanset hvilken retning det går herfra, vil jeg i hvert fald gerne støtte projektet videre i den rigtige retning. Det vil far på sin vis også på et tidspunkt, men som en mindre fysisk og ansvarsaktiv rolle, mere rådgivende end initiativtagende.

Grundlæggende er der stadig værdi i svartlöga: skroget er bomstærkt og har tilsyneladende ikke lidt store skader, men ville selvfølgelig kræve gennemgang af kalfatring og bundmaling. Ror, skrue og aksler ser uskadte ud. Overbygninger og nedgange ser fine ud. Motor og generatorer er blevet konserveret og der er blevet os fortalt, ingen synlige skader i maskinrum. Det meste af metalbeslag og smedearbejdet er intakt pånær bb side af davider og delvis gelænder på soltag.

Synlige skader bla:
Hele riggen og sejl er stærkt beskadiget. Lønning og skanse er beskadiget 4 steder og helt knækket af i stevn (6 m).
Alle termoruder er imploderet. Alt elektronik og kabler færdigt.

Snart vil vi se nærmere på skaderne indvendigt. Men vi ved at alt abtering som er udført i massivt træ nok er til at redde, men bl.a gips, krydsfiner’, evt isolering (salon akter), + madrasser er dårlige.

Det var en slags åbning og opdatering af hvad jeg går og tænker på, og det er nu muligt for jer, at vende tilbage med eventuelle kommentarer og ideer til løsninger. Eller information om nogle i netværket mon står og hopper for at engagerer sig? (No pressure ;).

Man kan sige at udfaldet herfra, også kommer meget an på, hvad skibet bliver udbudt til, af forsikringsselskabet. Om det bliver en forhandling eller en auktion og hvor mange eventuelle købere der er. Om det bliver et stort eller lille beløb er jo meget afgørende for, hvad man skal stable på benene inden for få uger.

For mig er det bare vigtigt at svartlöga ikke bliver solgt for en slik og ender i fx ophugning, men at der er nogle nye som har en plan og vision for skibet.

Kærlige hilsner fra Sara Kirstine Grønborg
Mail: sakigron@gmail.com
22176695
Må gerne deles til relevante