Seneste Nyt

Svartlögas fremtid

I søndags blev der afviklet et møde for de personer, der havde tilmeldt sig langfarten med henblik på at få afklaret ulykken og eventuelle økonomiske mellemværender mv. Det gav anledning til en snak om skibets fremtid. Derfor vil vi gerne invitere alle, som måtte have en interesse i skibet til en sådan snak.

Der er selvfølgelig blandede meninger omkring det, men vurderingen er, at der er nok opbakning til at afholde et møde nu på lørdag den 15. september kl. 14:00. Det kommer til at dreje sig om en mulig fremtid for Svartlöga, visioner og økonomi. I er meget velkomne til at medbringe bekendte, som har interesse.

Mødet bliver afholdt hos Rasmus og Mette på adresse:
Nørrebrogade 20, 3. sal
8000 Aarhus C

Lørdag den 15. september kl. 14:00.

Du bedes venligst tilmelde dig her:
https://goo.gl/forms/TKtX6xuDiBPlVssi1

Mvh. Sara m.fl.

Brev fra Sara om Svartlögas situation

Kære alle. Tak for jeres omtanke og kærlige beskeder.

Jeg skriver ikke på vegne af nogen, men som Sara, datter, involveret og medarbejdende på skibet.

Med alt respekt for det dygtige hold, som var ombord da ulykken skete, vil jeg først beklage at jeg i denne mail fokuserer mest på det praktiske, materielle og på fremtiden.
Det er råt her i Holland, men som bekendt er min far meget stærk og håndterer denne nye, ubegribelige situation roligt, en time ad gangen, med kærlighed, lidt humor og nye drømme i baghånden.

I har vel hørt om svartlöga og hvordan starten på vores togt af et eventyr tog en helt forkert drejning.

Skibet er nu blevet bjærget og vi kan stå her og se til, mens forsikringsselskaber og bjærgningsfirma foretager sig en masse, så godt som de nu kan, men ikke med så meget respekt for skibets eventuelle fremtid.

Det er en hård omgang, men som far siger, så gør det måske beslutningen for ham nemmere, nemlig at erklære skibet for total forlist og forsøge at komme videre ad livets mange andre veje. Og ikke mindst få lettet det økonomiske pres, ved at kunne betale gaster og håndværkere tilbage.
Der er ikke taget nogle beslutninger i forhold til fremtiden for skibet endnu, men jeg har i hvert fald et behov for, at stikke en finger i vandet, og mærke temperaturen i vores omgangskreds.

Kunne man forestille sig at der er andre end mig, som har et behov for, at se det her skib tilbage i Danmark; som et unikt eksempel på det gode håndværk og på fede løsninger. som samlingspunkt for glade, kreative mennesker. Som sejlende eventskib med kulturelle muligheder. Eller som projektskib for Håndværksuddannelser. Eller mere over i noget husbådsagtigt: som sameje for en gruppe mennesker, som kan deles om et flydende sommerhus, eller husbåd for en famile. Eller er det en langsigtet plan om, en dag at drive skibet frem for vind igen.

De forskellige løsninger åbner op for forskellige muligheder i forhold til at skaffe økonomi. Om det er crowdfunding med udgang i noget socialt, hvor man en dag kan “tilbagebetale” med oplevelser ombord eller om det går mere den private vej, hvor man hver ejer en andel, og kan arbejde sig hen imod noget brugbart.

Uanset hvilken retning det går herfra, vil jeg i hvert fald gerne støtte projektet videre i den rigtige retning. Det vil far på sin vis også på et tidspunkt, men som en mindre fysisk og ansvarsaktiv rolle, mere rådgivende end initiativtagende.

Grundlæggende er der stadig værdi i svartlöga: skroget er bomstærkt og har tilsyneladende ikke lidt store skader, men ville selvfølgelig kræve gennemgang af kalfatring og bundmaling. Ror, skrue og aksler ser uskadte ud. Overbygninger og nedgange ser fine ud. Motor og generatorer er blevet konserveret og der er blevet os fortalt, ingen synlige skader i maskinrum. Det meste af metalbeslag og smedearbejdet er intakt pånær bb side af davider og delvis gelænder på soltag.

Synlige skader bla:
Hele riggen og sejl er stærkt beskadiget. Lønning og skanse er beskadiget 4 steder og helt knækket af i stevn (6 m).
Alle termoruder er imploderet. Alt elektronik og kabler færdigt.

Snart vil vi se nærmere på skaderne indvendigt. Men vi ved at alt abtering som er udført i massivt træ nok er til at redde, men bl.a gips, krydsfiner’, evt isolering (salon akter), + madrasser er dårlige.

Det var en slags åbning og opdatering af hvad jeg går og tænker på, og det er nu muligt for jer, at vende tilbage med eventuelle kommentarer og ideer til løsninger. Eller information om nogle i netværket mon står og hopper for at engagerer sig? (No pressure ;).

Man kan sige at udfaldet herfra, også kommer meget an på, hvad skibet bliver udbudt til, af forsikringsselskabet. Om det bliver en forhandling eller en auktion og hvor mange eventuelle købere der er. Om det bliver et stort eller lille beløb er jo meget afgørende for, hvad man skal stable på benene inden for få uger.

For mig er det bare vigtigt at svartlöga ikke bliver solgt for en slik og ender i fx ophugning, men at der er nogle nye som har en plan og vision for skibet.

Kærlige hilsner fra Sara Kirstine Grønborg
Mail: sakigron@gmail.com
22176695
Må gerne deles til relevante

Indkaldelse af togtdeltagere til møde

Hej alle,

Som I nok har erfaret er Svartlöga igen kommet til overfladen her i Holland. Vi er 9 mand hernede for at besigtige skibet og bjærge personlige ejendele.

Detaljeret information til alle tilmeldte togtdeltagere er sendt ud på mail, bl.a. om et forestående møde. Er du tilmeldt, og ikke har fået denne, så kig i din spamfolder – eller kontakt urban@engbergs.dk/29200024. Håber vi ses!

En trist meddelelse og godt nyt

Tidlig den 25. august sejlede Svartloega fra Den Helder i Holland mod Zeebrugge i Belgien. Vejrudsigten lovede god halvvind og vi gik fra den Helder for sejl. Ved middagstid reducerede vi sejlfoeringen pga en raekke byger med kraftig vind. Omkringkl 16 blev vi ramt af en meget kraftig byge med store faldvinde, der paa forholdsvis kort tid lagde skibet ned. Alle var paa daek og bar redningsveste og sikkerhedsproceduren blev fulgt.

Alle blev reddet op i redningsflaaden og det automatiske alarmsystem epirb plus et telefonopkald varskoede den hollandske redningstjeneste, der paa 40 minutter lokaliserede redningsflaaden og fik alle 11 ombord paa en redningsbaad. Alle 11 har det godt og ingen kom til skade — og vi er taknemmelige for det. Vi har intet med fra skibet, men er i kontakt med ambassaden og forsikring.

Stor tak til den hollandske redningstjeneste, kystbevogtningen og det maritime politi, som professionelt har reddet os og privat soerget for toej, varme, overnatning og telefonkontakt. Vi har haft to fantastiske uger sammen og er selfoelgelig sorgfulde over at det sluttede saaledes, men lykkelige for at vaere i live.
Alle agerede som de skulle og kaptajnen og besaetningen sender hjertevarme hilsner til alle.

Livet ombord – Beretning fra Den Helder


Svartløgas mave

Rapport fra dagligdagen omborg:

11 ombord Svartløga togt 1
Henrik, Ella, Lene, Urban, Dina, Oscar, Benjamin, Pink, Pia, Boye og Elisabeth. Det er er et godt team. Vi har vagter 4 timer af gangen hver 12 time. Det fungerer godt.

Når vi sejler har vi en døgnrytme:
Ca. 7.30 – Havregrød ( i dag fik vi så bacon og æg med baked beans da vi havde forceret slusen i Den Helder)
Ca. kl. 10.30 friskbagte boller med ost og marmelade. Fx den brombærmarmelade der blev høste i Grenå af Dina og Osca
Ca. 14. Frokost
Ca. kl. 16.30 snack af en art
Ca. kl. 19.30 – 20 aftensmad
Og vi spiser godt. Ella og Lene har provianteret og laver madplan m.m. Hep

Der er sket en del på det gode skib efter vi stod ud fra Århus træskibshavn. Kistebænke er gjort fast på dækket og der er kommet fine messinghåndtag på den fine nyd skydekappe.

Vi fik hydraulikpumper på roret i Grenå. Slingregrej til køjerne er gjort fast så vi ikke falder ud når det blæser. Vantskruerne er gjort fast. Mesanskødet er skåret til, de fine håndsmedede sceptere til rælingen er efterstrammet. Vi har fået lavet udekøkken, , alt vvs er sorteret + en masse andet. Tågehornet er lige blevet installeret i dag. Opstuvningsbeslag til spisebord og autopiloten er i proces. Styrehuset er cleanet og nyindrettet, og en masse andet bliver stille og roligt ordnet.

Vi gør rent, vasker tøj, og ikke mindst SEJLER vi J

Og der sysles ombord. Oscar og Dina arbejder når det er muligt for bølgerne på ”Højtryk til Søs” deres kunstprojekt med håndtrykte postkort til søs og der laves brombærmarmelade af bær vi finder undervejs. Vi forsøger at fange vores aftensmad, men indtil videre må vi takke til takke med tun på dåse i veltillavet mad.

Nu ligger vi ved kaj i den hollandske by Den Helder og har hviledag efter to døgn til søs fra Helgoland. Vi har sejlet både med og uden sejl og krydset frem og tilbage både på stille vand og med gode bølger.

Vi har slasket rundt i byen, lejet cykler, set hollandske klitter og mærkelige vindvogne med sjove vindmøller.

Ind i mellem er der de traditionsrige sundowners og der er mange begivenheder der skal spilles og skåles for. Det holder humøret og ånden høj og det er godt.

Kl. 7 i torsdags gik vi igennem slusen og i morgen tidlig søndag står vi igen ud for at udnytte en god nordvesten vind. Håber at nå Dieppe om par dage.

Indtil da – ohøj herfra Svartløgas togt 1 crew.


Brospilning på Kielerkanalen


Oscar og Dina arbejder på højtryk

 

 

Vi sejler ad Helgoland til – Og her er fedt

Mandag d. .20 august.

Status på Helgoland efter en uges sejlads.

Positioner:
12/8 Ebeltoft på svaj
13 – 14 -15 /8 Grenå for diesel og diverse reservedele,
16/8 Kolding hvor vi samler Lene Bay op som nybagt farmor samt nogle gode egeplanker,
17/8 PÅ svaj i Åbenrå Fjord og Krusmølle med et skønt brunch besøg på Krusmølle hos Nina og Henrik. Wow sikken en tur i speedbåden ind til kysten. Tak Henrik og Nina for excellent forplejning.

18/8 natsejlads til Kielerkanalen.

Stunder på færden:

13/8: Morgenbad mod Øst i Grenå, solen stråler mod himlen. Vi venter her på en reservedel til skibet. Der indrettes og arbejdes stadig om bord. Filtre skal tætnes og alt skal surres, også solbrillerne og suppegryderne.

Vagtplan er trådt i kraft. Vi arbejder i 4 timers skift. Undertegnede er på 04. til 0.8 holdet med en pause på 12 timer.

Kl. Ca. 06. Sejler vi ind i kielerslusen og sejler for motor hele dagen til vi når Brunsbüttel, hvor vi lægger til og sover.

Den første dag er der gråt, den næste sejler vi ind i Kielerslusen og himlen bliver gylden of strålende. Nu er vi rigtigt på vej. Vi vender stævnen mod den store verden og der er ved at falde lidt ro over skibet. Der bliver stadig arbejdet , repareret og ordnet. Der er hele tiden noget der skal ordnes og forbedres og det bliver sørme gjort.

Yoga på soldækket. Hvornår har man sidst lavet yoga på Kielerkakanlen?

Under hver bro spilles der hønsefødder og gulerødder. Efterhånden som der kommer flere og flere broer og vi udvider repertoriet til fætter Mikkel også. Store store containerskibe passerer os.

Igen kl. Ca. 06. åbnes slusen ved Elben. I Cuxhaven spiller vi farvel til Ditte Karla, Kristian og Jeppe. Vi savner dem, discokøkkenet er gået lidt i stå. Vi skal gøre vores bedste. Go færd på landjorden til jer tre.

Nu  sejler vi ud på  Nordsøen og så sættes der sejl. Nu har vi passeret porten til den store verden. Hurra – champagnen venter forude. Vores første rigtige sejlads med sejl.

Lidt labert blæsevejr fører os til Helgoland med hjælp fra Volvo – Pentaen, og efter en jomfrutur i Nordsøen ligger vi nu her på Helgoland. Tidevandet er kommet til og vi hæves og sænkes i pagt med tiden.

I morges fik Rasmus Klump pandekager og vi spejder ivrigt efter det gode skib Mary. Tænk hvis vi mødes ham og vennerne!

Idag hviledag, badning med sæler, indkøb i diverse afgiftsfri butikker og en enkelt øl på  samt ægte helgolandsk fisk på “Bunte kuh” og så en fantastisk gåtur ud til Lange Anna.

 

 

 

 

 

 

Lange Anne er denne klippe fyldt med lommer (fugle)

Nu sidder vi og aftenhygger her på dækket.

 

Langfarten er i gang!

I søndags kl. 14 gik den længe ventede start på Svartlögas langfart. Det var en våd afsejling – både tårevædet og regnfuld. Tusind tak til alle jer, der var mødt frem på kajen og vinkede os af sted – både venner og kommende gaster. Det var en bevægende og overvældende start på de 15 måneders eventyr, der ligger forude.

Hvis du er medlem af foreningen, vil du løbende modtage opdateringer fra langfarten via det nyhedsbrev, som du blev tilmeldt ved indmeldelse (er du endnu ikke medlem, kan du melde dig ind her). Undervejs på langfarten vil vi også opdatere hjemmesiden og Facebook med nyheder, billeder og tekst. Der vil løbende blive tilføjet billeder fra langfarten på hjemmesiden her.

Som noget nyt har vi også lagt skibets position ind på hjemmesiden. Når skibets navigationssystem er tændt, og der er dækning, kan du finde Svartlögas GPS position via siden “Hvor er Svartlöga?“, som ligger i menuen her på hjemmesiden.

Indtil vi når Lissabon har vi for det meste fin dækning og kommunikationen vil foregå som vanligt (pr. telefon og mail). Efter Lissabon kobler vi os på skibets satellittelefon. Der vil senere blive informeret om, hvordan kommunikationen herefter kommer til at fungere.

Indbydelse til rejsegilde (afsejlingsfest)

Langfarten nærmer sig. Derfor inviteres alle togtdeltagere, venner af skibet samt leverandører til rejsegilde på skibet lørdag den 4. august. Herlighederne starter kl. 15:00.

Medbring eventuelt en kage til fælles kaffebord.

Kl. 17:00 gentager vi succesen fra Wooden Island 2017, hvor Trubaduren & hans Rockband kigger forbi og spiller.

Der vil være salg af øl og mad hele dagen.

Første sejladsmæssige etape af langfarten starter søndag den 12. august kl. 14:00. Her er du naturligvis også meget velkommen til at kigge forbi og vinke os ud af havnen.

Unikke træsnit på Svartlögas langfart

På langfartens 4 første togter sejler Oscar og Dina med. De står bag Trykkogeren, der laver træsnit efter japanske traditioner. De har nyligt lanceret et projekt på Kickstarter, hvor man kan abonnere på håndlavede tryk med motiver fra Svartlögas langfart.

Kig forbi deres Kickstarter-projekt “Woodblock prints from the North Atlantic Ocean” og giv din støtte. Hvis du støtter projektet, kan du blot læne dig tilbage og vente på, at der i de kommende måneder lander unikke postkort lavet ombord på Svartlögas langfart i din postkasse.

Link til Trykkogerens Kickstarter-projekt:
https://www.kickstarter.com/projects/1109169100/woodblock-prints-from-the-north-atlantic-ocean

Nyt om togt 13 og 14

I forbindelse med langfartens afsluttende etaper (omkring Færøerne, Skotland og sejlads hjem over Nordsøen) åbnes der op for mere fleksibel deltagelse. For at sikre kontinuitet og stabilitet på turen har det ellers heddet sig, at man minimum skulle deltage i et togt, men det lempes der altså på ved togt 13 og 14. Dermed åbnes der op for mere fleksibel deltagelse på hjemturen.

Togt 13 og 14 starter i henhold til angivet tid og sted i togtoversigten, men øvrige tidspunkter undervejs på togterne er fleksible. Det betyder, at vi ikke kan kompensere for eventuelle afvigelser undervejs på togtet (vind og vejr kan være uforudsigeligt), hvis man vælger at påmønstre midtvejs på enten togt 13 eller 14. Helt konkret betyder det, at hvis skibet bliver forsinket til at anløbe en havn undervejs på et togt, står det for egen regning at finde overnatning mv., indtil skibet er fremme. Vi vil i den forbindelse være i tæt kontakt med gaster, der skal på- eller afmønstre undervejs.

Du kan orientere dig i togthåndbøgerne for togt 13 og togt 14 og læse nærmere om, hvad der påtænkes af rute.

Læg en booking-anmodning eller kontakt Henrik hvis du ønsker at sejle med. Dagsprisen er 450 kr.