udstillinger/værker/samarbejde


16 - 18 maj, 2024

Hosting Lands: Radikale broer / Fortællinger af havet

Kunstner:

Samarbejde med Laboratoriet for æstetik og økologi

Om eventet:

Svartlöga og udstillingsplatformen OXER er en del af udstillingskonceptet Hosting Lands kurateret af Laboratoriet for Æstetik og Økologi, Aziza Harmel og Pujita Guha.

I den forbindelse afholdes der i maj et 3 dages seminar ombord på Svartlöga hvor nationale og internationale kunstnere og kuratorer fra projektet mødes og indtager skibet.

Mere info kommer løbende.

///

om HOSTING LANDS

Hosting Lands, kåret som Udstillingsprisen Vision 2022 af Bikubenfonden, er en udstillingsbevægelse om jord og fællesskaber. Hosting Lands skaber og styrker alternative infrastrukturer omkring kunstproduktion og jord-
brug, der kan støtte udviklingen af mere bæredygtige, omsorgsfulde og levedygtige fremtider. Hosting Lands undersøger forhold til land, relationer mellem vært og gæst, og forbindelser mellem det lokale og det globale.


9 februar - 18 februar, 2024 (Grenaa) & 2 december - 17 december, 2023 (Ebeltoft)

Special Affects

Kunstner:

Sofia Albina Novikoff Unger

 

Om installationen:

Videoværket Special Affects er en absurd tragikomedie i tre akter. Fortællingen starter på et forladt strandferiested, hvor en mystisk lyd er dukket op, og stedets indbyggere har mistet deres balanceevne og fået hukommelsestab, hvor stedet nu er i undtagelsestilstand. Feriestedet er
blevet overtaget af et queer havfolk.

Installationen var placeret under dæk og indbød til en totaloplevelse for krop og hjerne.

Finanseret af Syddjurs Kommune.

17 oktober - 19 oktober, 2023

Spytspande og Sorte huller

Kunstner:

Jonas Kjeldgaard Sørensen

 

Om performancevandringen:

Udstyret med hovedtelefoner, guides publikum gennem byens afkroge via skjulte veje, med performativ fornemmelse og et immersivt lydlandskab i øregangene. ”Spytspande og Sorte huller” undersøger romantikkens natursyn, med afsæt i et samtidigt behov for at forstå det mudrede, det som fordærves og det som normalvis sorteres fra.

Finanseret af Statens Kunstfond, H.C. Andersen Festivals, Århus Kommunes Kulturudviklingspuljen, Syddjurs Kommune.

1 juni - 16 juli, 2023

BUNDDYRSFOLKET

Kunstner:

Bureau for Mellemartslig Kommunikation

https://hellofellowspecies.org

 

Om udstillingen:

Udstillingen, der består af en statisk udstilling ombord såvel som en række ceremonier, er resultatet af et samarbejde mellem BMK og den lokale glaskunster Karen Nyholm.

En molboøsters kan blive over 500 år gammel og er dermed det ældste jordiske væsen, vi kender til. Gennem eksperimenter med form, farve og materiale har BMK undersøgt, hvordan man kan fortælle historien om et ældgammelt væsen, der filtrerer tid, sted og rum. Karen Nyholm, med værksted i Ebeltoft, har produceret en mængde molboøsters i glas. Farve, form og overflade vil tale til de besøgendes sanser og oversættelsen fra musling til glas-talisman har til formål at vække nysgerrighed hos de besøgende. Molboøstersene vil blive gemt under 1/2 meter sand i bunden af den gamle minestryger Svartloga.

I forbindelse med udstillingen vil BMK afholde fire arrangementer kaldet ’Ceremoni for molboøsters’, som skal forbinde de besøgende med molboøstersen gennem guidet meditation.

Både ’Ceremoni for Molboøsters’ og udstillingen ’Bunddyrsfolket’ er for alle men særligt målrettet børn og unge.

Udstillingen er oprindeligt et samarbejde med Ebeltoft Kunsthal. Udstillingen og ceremonierne er støttet af Syddjurs Kommune og Roskilde Festival Fond. Fotos af Kasper Palsnov.

13 august, 2022

Ursuppen

Kunstner:

J&K / Janne Schäfer og Kristine Agergaard

https://www.jk-world.net/info/

 

Om samarbejdet:

URSUPPEN - En performativ workshop v. J&K / Janne Schäfer og Kristine Agergaard

Samarbejde med Laboratoriet for Æstetik og Økologi og Den Grænseløse Festival.

J&K sejler med Svartlöga fra fregathavnen i Ebeltoft til Den Grænseløse Festival over Hjelm Dyb - et af de dybeste områder i de danske farvande. På sejladsen vil J&K gennem meditative og sensoriske eksperimenter udforske havet som alt livs Urmoder og Dybet som skjulested for det ukendte og uønskede. På festivalen fortsætter udforskningen i en performativ workshop for både børn og voksne, hvor der gennem fælles ritualer kommunikeres med havet som et levende væsen og skabes forbindelse til Dybet.

J&K ankommer til Svartlöga 10. August og vil dagene op til Den Grænseløse Festival foretage flere mindre workshops, performative handlinger og undersøgelser med base på Svartlöga.

Udstillingen er støttet af Merkur Fonden og Syddjurs Kommune. Fotos af Jonathan Sims.

12 maj - 4 juni, 2022

Klarsigtsapparat

Kunstner:

Kim Grønborg, Benjamin Krog Møller og Emil Brahe

https://ktgworks.dk/

 

Om udstillingen:

Udstillingen “Klarsigtsapparat” er en stedsspecifik totalinstallation af Kim Thøgersen Grønborg, Emil Brahe og Benjamin Asger Krog Møller på skibet Svartlöga. Installationen tager udgangspunkt i skibets fortid som minestryger i Skærgården. Dette er en fortid der tydeligt kommer til udtryk på skibet i dag, i dets konstruktion og udstyr, da skibet er bygget særligt til dette arbejde. Der har været tale om en ganske sensibelt teknisk arbejde, hvor besætningen har sat deres sanser i tæt forbindelse med teknologier baseret på ultralyd og elektromagnetisme.

Gennem installation og lydcollage vil der opbygges en stemningsfuld refleksion over denne tekniske sensibilitet, der omhandler forholdet mellem apparater, teknologi og menneskelig erkendelse mere generelt.

Udstillingen er støttet af Merkur Fonden, Syddjurs Kommune og Statens Kunstfond. Grafik af Benjamin Krogh Møller og Emil Brahe. Fotos af diverse gæster.

4 november - 18 november, 2021

Ebeltoft after the flood

Kunstner:

Kristoffer Ørum

http://www.oerum.org/

 

Om udstillingen:

Hvordan bliver livet i Ebeltoft når klimaforandringer har omdannet Djurs til et øhav? Kan man bo i en kæmpe østers? Er det muligt at forestille sig, at livet vil blive bedre i fremtiden, på trods af videnskabens dystre forudsigelser?   Det er spørgsmål som disse, udstillingen Ebeltoft after the Flood af Kristoffer Ørum kredser om.

Ombord på Svartlöga skaber udstillingen en forestilling om en optimistisk apokalypse. Som et skib fra fremtiden, fuldt af arkæologiske fragmenter der kan tolkes på mange måder, fortæller udstillingen om det liv, vi kunne have, hvis vi omfavner de kommende forandringer. 

Arkæologien fortæller os, at menneskene på Djursland altid har haft et nært forhold til østers. Her slog mennesker sig ned efter den sidste klimaforandring: istiden. Den nemme adgang til østers i området betød, at de blev fastboende og fik tid til at udvikle deres kultur. Man har fundet køkkenmøddinger fra stenalderen, fulde af østersskaller, op til 7 m. over det nuværende havniveau. Det er spor af tidligere tiders høje vandstand og bevis på menneskets evne til at tilpasse sig skiftende klimaer. 

Ved hjælp af elementer som sangtekster skrevet sammen med algoritmer, fejlagtige erosionsmodeller, 3d print og arkitekturmodeller forestiller udstillingen sig en række forskellige, men beslægtede mulige fremtider. Måske vil vores efterkommere tænke på vores del af historien som en formørket middelalder, umiddelbart før alting blev bedre, i et oversvømmet Ebeltoft befolket af lykkelige og legende mennesker, der bor i lykkelig harmoni med kæmpe østers. Et godt, men meget anderledes liv end det, vi lever i dag, på grænsen mellem land og hav. En fantasi om at verden ikke behøver at gå under for at kunne genopfindes.

Se flere billeder her.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond. Fotos af Mikkel Kaldal.

28 august, 2021

OXER x Brydning: A Voyage Subjected to Joy

Kunstner:

Kirke Hundevad Meng

https://kirkemeng.com

 

Om samarbejdet:

På Vejle Fjordfestival 2021 er vi glade for at kunne præsentere værket: 'A Voyage Subjected to Joy' af kunstner Kirke Hundevad Meng.

Værkets deltagelse i festivalen er produktet af en idé og et samarbejde mellem udstillingsplatformene OXER og Brydning (Vejle). Værket vil kunne opleves lørdag aften, fra omkring klokken 21.15 foran Fjordenhus.

Kirke Hundevad Meng arbejder med billede, sprog, tegn, følelser, politik og kultur som indbyrdes afhængige og karakteriserende forhold. Hun er uddannet fra Kungliga Kunsthögskolan i Stockholm i 2015.

Værket består af laserprojektion af tegning og digital collage, og med dette som sprog præsenteres ”en fiktion, der fortæller historien om en dystopisk fremtid, hvor ildevarslende grafer om klimaforandringer, stigende temperaturer og vandstande kommunikeres via farvestrålende laseranimationer.” (citat taget fra Museet for Samtidskunst hjemmeside).

Hør Kirke Hundevad Meng fortælle om værket, der lige nu er udstillet som en del Museet for Samtidskunsts udstilling 'Bobler', her:  https://www.youtube.com/watch?v=AhY2Wr8ulh4

Det er muligt at præsentere værket med støtte fra Vejle Kommune.

 

12 august - efterår, 2021

Gruppeblink

 

Om projektet:

Gruppeblink er et projekt af Maj Horn, der med skibet Svartlöga som ramme vil undersøge havets fællesskaber og havet som et offentligt rum.  

Gruppeblink vil  bestå af en række sociale handlinger, hvor levede erfaringer og refleksioner fra et lokalt perspektiv i Ebeltoft Vig og Kattegat vil blive flettet sammen med global tænkning om havet og dets mange økologiske, politiske, sociale og  poetiske aspekter. 

Værket vil inkludere oprettelsen af et netværk bestående af 9 lokale personer der alle har forskellige tilgange og erfaringer med havet – en havbiolog, en marine-kunstner, en husbåds-beboer, en vinterbader, en båd-bygger, en lystsejler, en havne udvikler, m.fl. Netværket og offentligheden inviteres til at mødes i en rækker performative møder på og ved skibet, hvor Maj Horn vil guide en vidensdelingsproces der vil skabes nye koblinger mellem fællesskaber og havet – fra rytmer og cyklusser, kommunikation og tegn, samarbejdsmetoder og teknikker, roller og hierarki.  

Projektets teoretiske referencer er bl.a. Kamau Brathwaite´s begreb  ”tidalectics” (1967) et eksperiment i at re-tænke vores syn på havene; Astrida Neimani´s begreb “hydrofemisnisme” (2012) om solidaritet på tværs af vandede kroppe; og Stefanie Hesslers kuratoriske og teoretiske arbejde med kunst og tværfaglig forskning om havene (Tidalectic Curating, 2020, Prospecting Ocean, 2019). 

De  sociale handlinger og vidensdelingen vil efterfølgende blive bearbejdet  til et tekst/fotoværk, der vil koble vidensdelingen, processen og de  performative  elementer sammen. Det vil blive offentliggjort i efteråret 2021.

Gruppeblink er baseret på research udført på og omkring skibet. Det er en forlængelse af Maj Horns praksis, der i forskellige formater og tidsligheder omhandler det offentlige rum, fællesskaber og det at samarbejde, bl.a. ved at undersøge metoder for kollektiv vidensdeling og steders identiteter og atmosfære. 

Projektet er venligst støttet af Statens Kunstfond og Slots-og kulturstyrelsen. Grafik: Gruppeblink, skitse af Maj Horn & Lucía Merlo, 2021. Fotos Gert Præst.

 

3 juli - 31 december, 2021

Hydro Human

Kunstner:

Nour Fog

https://www.nourfog.dk/

 

Om værket:

Til årets gallionsfigur har billedkunstner Nour Fog sammensmeltet en række mytologiske væsener der knytter sig til havet: en intersex karakter,en hybrid af sirener, havfruer/havmænd, den skumfødte Venus et søuhyre. Kan opleves fra kajen på alle tider af døgnet.

Se flere billeder her.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond og Statens Værksteder for Kunst. Tak til Syddjurs Kommune og Ebeltoft Gårdbryggeri for støtte til ferniseringen.

 

5 juni - 20 juni, 2021

Proxy Harbor Environs

Kunstner / about the artist (in english):

The Nomadic Platform for Eco-Economic Futures is a context specific engagement of multiple forms, formats, and iterations. Its aim is to experiment with new socio-political, imaginative, and utopian strategies in relationship to pressing interconnected ecological and economic crises. It seeks to create dialogue, action, and organization through pedagogical and discursive interactions while prototyping new engagements through collective exchange.

It is initiated by artist, organizer, and researcher Scott William Raby. His artistic practice engages the socio-economic and geopolitical forces that shape the dynamics between art and broader spatial, cultural, and institutional frameworks. Urbanization processes, environmental commons, judicial and financial infrastructures, micro-politics, and mass-communication systems are common sites and subjects of inquiry. His aim is to reframe and reconfigure relationships between labor, value, spatial politics, legality, and power dynamics through expanded notions of artistic practice.

He has recently performed, exhibited, or presented at several art and academic institutions including SKAL Contemporary, Skagen (DK), Performance Protocols and Kunsthal Nord, Aalborg (DK) c4 projects, Copenhagen (DK), ARGOS, Brussels (BE), I:projects Space, Beijing (CN), M_HKA, Antwerp (BE), MaaT, Lisbon (PT), and Goldsmiths, London, (UK), among many others.

 

Om projektet / about the project (in english) :

Proxy Harbor Environs seeks to integrate Svartlöga and OXER more closely to local audiences, public spaces, and the surrounding maritime infrastructure in new ways. The socio-economic and ecological conditions of the Ebeltoft harbor front will serve as a point of departure that will be examined on-site during the project period. Through a temporary mixed media installation activated by performative moments and public interactions, The Nomadic Platform of Eco-Economic Futures (NPEF) will utilize art as a tool to explore new strategies in which co-production and commoning approaches can be enacted in relation to eco-economic dialogues.

The Ebeltoft harbor front contains a unique confluence of activities and spaces. These include a small-boat fishing community, grassroots cultural associations, aging ferry infrastructure, an DIY-living communities. This vernacular exists in relation to a bustling tourist economy, coastal real-estate development, demographic shifts, and a growing cultural sector. The way these trajectories intersect and interact frame important contemporary dialogues on urban transformation, climate change, spatial accessibility, and community building.

Throughout the project, the NPEF will seek to explore and unfold these conditions through artistic practice with multiple publics. Proxy Harbor Environs will seek to not only discuss and rethink these socio-economic and ecological relations, but will also experiment with alternative ways, means, and methodologies to put them into practice. The aim is to put conversation further into action, organization, and experimental exchanges, while taking the site, socio-cultural content, and broader context into consideration.

Projektet er støttet af Statens Kunstfond, Statens Værksteder for Kunst og Syddjurs Kommune. Tak til Kvickly Ebeltoft for vin og snacks til ferniseringen.

 

22 april - 9 maj, 2021

BEACHED AT MY BREAST / STRAND VED MIT BRYST

Kunstnere:

Jonas Kjeldgaard Sørensen (f. 1993) er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi i 2018

https://www.jonaskjeldgaard.com/beached-at-my-breast-rain-is-falling-from-the-sky/

 

Om udstillingen:

BEACHED AT MY BREAST bygger på personlige erindringer, skibets traumer, selvgestaltede universer og ”Hydrofeminisme: eller, om at blive en krop af vand” af Astrida Neimanis.

Hvor jorden er defineret af dens tektoniske grænser, skvulper de oceaniske bølgeslag endeløst i vores kroppe, om skroget på de store containerskibe, gennem membraner og i brystet, mens fostret lægger i vand til langt op over knæene, er vi, det og alt hvad Astrid Neimanis kalder ”a body of water” – en vandet krop. Mens kroppe udkæmper vand-territoriale kampe, bekæmper vandet disse ved demokratisk-horisontale nivelleringer. 

Beached at my breast er strandet i epidemien og genåbningernes vugge, og transformeret i flere omgange for at få sin endelige form på dækket af Svartlöga. Minestrygeren forliste på sin jordomsejling ud fra hollands kyst, og lægger nu fortøjet i Ebeltoft havn. 

Man kunne betragte det at sejle som en forflytning af vand. Som strået gør det i stråtaget og tagrenden fra facader, hænger gargoilerne fra Notre Dame og vandspyer som kanoner uden krudt. På dækket af Svartlöga er galionsfiguren materialiserer sig i en 4 meter lang udgave af sig selv. Modelleret i et androgynt-naivt udtryk der knytter an til historiske træudgaver af stævnfigurer og overpøser skulpturen dækket med vand fra mund og bryst. Kropsligt insisterende lægger den udspændt på dækket. 

Et lærred er udspændt i masten, som et transparent sejl der ikke tager vinden - men opfanger en projektors lyskegle, danner baggrund for videoværket ”Rain is falling from the sky” der først bliver synlig når mørket sænker sig. I et uendeligt stort sort rum, svæver en krop, som en galionsfigur uden sit skib. Beskueren forføres, som det kolde vand er for den uerfarne vinterbader, langs bølgeskvulp skabt af store Mærsk skibe, døende koralrev og skibsvrag. Melankolsk skvulper det til sin egen melodiske fløjten.

Når den forliste galionsfigur synger: ”Can rain fall from the inside of a theatre”, forbindes skibsfarer med teatrets mørke i en historie, hvor søfolk på landgang søgte tilflugt i teatrets kulisser, hvor velkendte snorretræk, gjorde dem til teatrets rebslagere. Et sceneskift med beslægtede ideer, hvor fløjten var bandlyst, så man altid kunne høre den forliste skuespillers fløjten.  

Se flere fotos fra udstillingen her.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond og Syddjurs Kommune. Tak til Maltfabrikken, Ebeltoft Gårdbryggeri og Glasmuseet Ebeltoft for hjælp i forbindelse med opsætning og fernisering. Fotos af Mikkel Kaldal. Video af Amalie Vilslev Juelsgaard.

 

17 juli, 2020 - 1 juli, 2021

Symbiont

Kunstnere:

Nanna Katharina Jensen, Lea Momberg, Sara Kirstine Grønborg og Dina Lundvall Nielsen

 

Om værket:

Skulpturen tager udgangspunkt i en diskussion om galionsfigurens kræfter som medie for det feminine, det symbiotiske og det transformerende. I skibets stævn rejser sig et groteskt bud på en galionsfigur, udformet i gasbeton. Den væsenslignende skulptur huser et opfundet organ som er indstøbt i resin.

I en symbolsk handling har kunstnerne indsamlet restmateriale i form af plastaffald fra områderne omkring Ebeltoft Færgehavn og smeltet de fundne materialer sammen med sten og sand fra stranden nær ved skibet. I en forening af disse materialer har de eksperimenteret og konstrueret plasticglomerat-lignende elementer som er indkapslet i skulpturen. Plasticglomerat er en betegnelse for en ny stenforekomst bestående af sedimenter, sand og jord der er gået i forbindelse/smeltet sammen med plastik. Det kan ses som en fusion af to fremmed elementer, det menneskeskabte og det naturskabte, der forenes i en ny substans.

Skulpturen forbindes til havet med pumper, og som en navlestreng der sender næringsstoffer til et foster, sender pumperne livgivende vand, fra havet op til skulpturens krop og derefter ud over dækket. Nærmest som i en moder-barn symbiose, bærer havet skulpturen, som til gengæld skaber et udtryk for liv og udfoldelse.

Værket er støttet af Statens Kunstfond, Sund og Bælt og var et samarbejde med Grobund. Skitser af Nanna Katharina Jensen, fotos af Sara Kirstine Grønborg, Dina Lundvall Nielsen, Svensson og Lea Momberg.

IMG_20201004_171941 (1).jpg
Skitse_stævnfigur_NY1 (2).jpg
110803397_346711836725055_8282591943694881967_n.jpg
107869707_3163202360401624_6075547578454178496_n_3163202350401625.jpg

 

5 september - 20 september, 2020

Svartlögas vise

Kunstnere:

Forfatter Sanne Flyvbjerg, komponist Rikke Bjerring og billedkunstner Søren Assenholt

 

Om værket:

Svartlögas vise er en følelsesfuld lydinstallation, som vil fylde skibet med rå og poetisk sang.

Værket er et kvad, der fortæller Svartlögas livshistorie; fra minestryger i den svenske skærgård til flydende kunsthal i Ebeltoft.

Musik og tekst tager udgangspunkt i strukturen fra de gamle Sea Shanties. Tempo, rytme og energi bliver styret af bådsmandens kald, besætningen svarer og ved fælles hjælp bliver trosser hevet ind, imens der synges, sejlene bliver hejst, ankeret hæves fra havets bund.

Svartlögas vise indspilles af et professionelt folkemusikerhold, men på ferniseringsdagen fremføres den på Svartlögas dæk af alle tre kunstnere samt et kor af lokale sangere.

Efter koncerten kan de besøgende gå rundt på skibet og høre visen afspillet på egetræsskulpturer, som tager udgangspunkt i radioæstetik fra den Kolde Krig.

Kunstnerne og projektet er støttet af Syddjurs Kommune. Fotos Søren Assenholt, Sanne Flyvbjerg og Sara Grønborg

DSC01021.jpeg
IMG_20200905_160831 (1).jpg
DSC00999.jpeg

 

15 maj- 31 maj, 2020

EFTER STORMEN

Kunstnere:

Maj Kjærsig og Nour Fog

 

Om udstillingen:

Kunstnerparret Maj Kjærsig og Nour Fog tager afsæt i Svartlögas dramatiske historie og interagerer med den utraditionelle udstillingsramme. Efter stormen tager stilheden over, skaderne ses og der dannes overblik. Naturens store kræfter, bruddets potientiale og det nådesløse og smukke i forliset, er katalysatoren for skabelsen af denne udstilling.

I sejlskibets forskellige skæve rum, vil værkerne gå i dialog med de iboende fortællinger. I et rum vil en række keramiske objekter, fremstå som vandslebne, nærmest kropslige, sten fra havets bund. Nogle er små og kan ligge i en hånd, andre er store og fungerer som stole, hvorfra man kan sidde og observere udstillingen. I et andet rum, vil tynde og porøse keramikflager og fragmenterede skulpturkonstruktioner af potteskår, hylde skåret og revnens skønhed. Lyddelen af udstillingen har en undersøisk og musikalsk karakter og tager afsæt i kunstnernes forestilling om undervandslyde.

Se flere billeder fra udstillingen her.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond. Fotos Nour Fogh og Dieter Betz.

IMG_8645.jpg
_BEZ1809.JPG
IMG_8657.jpg
_BEZ1805.JPG

 

December 2019

Svartlögas logbog - fra havbund til Grobund

Bidragsydere:

Anna Weber, Boye Nymann, Daniel Meyer, Dina Lundvall Nielsen, Ella Jørgensen, Henrik Grønborg, Lea Momberg, Lene Bay, Lise Kjær, Oscar Yran, Pau Egeskov, Sara Grønborg, The Gaming Department, Urban Engberg. blandt flere.

 

Om udgivelsen:

I 2019 udgav OXER og foreningskibet Svartlöga en bog med titlen ‘Fra Havbund Til Grobund’ . I udgivelsen gennemgås processen der har ført os til det sted skibet er i dag. Bogen tager afsæt i Svartlögas arkiv fra efteråret 2018 til efteråret 2019, førstehåndsberetninger fra forliset til redningsaktionen, og introducerer skibets næste kapitel som nyudklækket udstillingsplatform for samtidskunst. 

Er du interesseret i at købe bogen, så kontakt os. Pengene går til arbejdet med at bevare skibet.

Udgivelsen er støttet af Statens Kunstfond, Syddjurs Kommune og Monokrom (Christian Bloom). Grafisk opsætning Dina Lundvall Nielsen.

IMG_20210117_144538.jpg
IMG_20210117_144243.jpg
IMG_20210117_144441.jpg
IMG_20210117_144326.jpg

 

12 oktober - 21 oktober, 2019

SPACELÖGA

Kunstnere:

Ruben Ostan Vejrup, Jeppe Jørgensen, Thomas Udomrat Hostrup, Henrik Nour, Dina Lundvall Nielsen, Oscar Yran, Jonas Vang Hansen og Taika Louhivuori (the Gaming Department)

 

Om udstillingen:

Captain Veal Boy presents: “Spacelöga”

In.the.abandoned.scenography.of.Spacelöga.you.are.invited.to.explore.objects.artefacts.and.video.work.the.exhibition.is.an.experiment.in.transforming.the.ship.Svartlöga.into.a.spaceship.through.roleplaying.and.gaming.An.exploration.of.time.ad.meaning.it's.a.multiintentional.exhibition.everything.between.wooden.sailboats.and.drug.infused.corporate.capitalism.in.a.future.near.you.using.roleplaying.and.a.computer.game.as.a.starting.point.this.exhibition.is.both.a.documentation.and.a.set.of.an.intense.space.adventure.using.a.multitude.of.media.and. viewpoints.to.tell/trace.a.(mysterious).story.with.the.means.of.art.installation.art.meets.roleplay.in.a.kaleidoscopic.view.behind.and."in".the.scene.a.controversial.interpretation.of.the.events.that.took.place.at.Spacelögas.disappearance.The.Gaming.Department.presents.the.museum.of.Spacelöga.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond og Syddjurs Kommune. Fotos af Oscar Yran og Samara Sallam.

 
spacelogamuseum.jpg
Logbog_edition289.jpg
Midtskibs+Spacel%C3%B6ga.jpg

 

22 juli - 5 august, 2019

Fra Havbund til Grobund - en stævnskulptur i pileflet

Kunstnere:

Lea Momberg, Nanna Katharina Jensen, Sara Grønborg, og Dina Lundvall Nielsen

 

Om værket:

Fra havbundens mørke høstes inspiration, som fletter maritim kultur og samtidskunstens metoder sammen.

D. 15. juli sejler udstillingsplatformen OXER, ombord på skibet Svartlöga, til Ebeltoft Færgehavn. Med ombord er materialer til at gennemføre en ny galionsfigur i pileflet til Svartlögas stævn.

I et samarbejde med Grobund byggefestival, de kunstnerdrevne udstillingssteder Organon og Ved Siden Af, vil OXER eksperimentere med betydning og udformning af galionsfiguren.

I en workshop på Grobund byggefestival vil OXER lede en kreativ proces, der skaber indblik i billedkunstens formgivning, tankemønstre og metoder. En galionsfigur besjæler et skib og tematikker som død og genfødsel gennem den skabende kraft og kunstens evne til at aktiverer forskellige perspektiver i tid, sted og rum, er omdrejningspunkter for projektet.

Projektet er støttet af Syddjurs Kommune, Statens Kunstfond, Grobund og Sund og Bælt. Fotos af Dieter Betz, Søre Grønborg, Dina Lundvall Nielsen. Skitser af Nanna Katharina Jensen og Dina Lundvall Nielsen.

_MG_0335.JPG
Kopi af 67078179_2365090290212839_3531269853904109568_o_2365090286879506 (1).jpg
Kopi af 67067228_2373088702746331_3044855530502750208_o_2373088692746332 (1).jpg
Kopi+af+67102812_2376932515695283_5235030453345320960_o_2376932512361950+%281%29.jpg

 

8 juni - 23 juni, 2019

Opløsning af Det Private Arkiv - et forlist fotoalbum går i dialog med samtidskunsten

Kunstnere:

Sarah Ridao, Anna Weber, Jonas Vang, Ruben Vejrup, Taika Louhivuori, Anna Walther, Louise Bonde Hansen, Torben Victor Schmidt, Ulrike Doßmann, Maj Kjærsig, Sara Grønborg, Jonas Kjeldgaard Sørensen, Johanne Rude Lindegaard, Sif Hedegård, Louise Uth, Dina Lundvall Nielsen, Anders Christian Eriksen, Simon Engberg, Simon Fill, Kate Sterchi, Kristoffer Ørum, Lise Kjaer, Mariane Lyngsø, Lone Penstoft, Pia Möller-Light, Levin Gjernals,  Stine Gro, Niklas Bruhn, Jesper Højrup

 

Om udstillingen:

Katastrofe og kaos har skabt nogle uforventede billeder. Udstillingen Opløsning af Det Private Arkiv udforsker hvordan pludselige hændelser kan skabe nye narrativer. 

Gennem et Open Call er 26 kunstnere gået i dialog med fotografier der har været udsat for tre atmosfæres tryk og eksponeret for saltvand. Fotografierne blev fundet i en kahyt ombord på skibet Svartlöga efter hun kæntrede og sank i August 2018. Efter syv dage på havbunden blev hun bjærget og fotoalbummet dukkede op i mængden af ting. 

I denne anden udstilling af OXER, kan besøgende opleve samtidskunstens talrige greb og metoder indtage forskib, agterkahyt, motorrum og dæk, ombord på skibet Svartlöga.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond. Fotos af Billedmageren. Originale fotos af Henrik Grønborg.

34655-0019.jpg
34655-0065.jpg
34655-0051.jpg
34655-0111.jpg

 

20 april - 4 maj, 2019

Højtryk fra Atlanten - et skæbnesvangert skibsforlis, fortalt i træsnit

Kunstnere:

Dina Lundvall Nielsen og Oscar Yran (Trykkogeren)

 

Om udstillingen:

Træsnit-duoen Trykkogeren udstiller værker fra havbunden, som sætter et sunket skib, dets historie og øjeblikkelige kontekst i nyt lys. Ved åbningen af OXER - en udstillingsplatform ombord på skibet Svartlöga, præsenterer vi første udstillingen Højtryk Fra Atlanten.

Serien på ni træsnit er installeret i forskibet på Svartlöga, hvor gæster kan komme ombord og opleve dem. Udstillingen er en stedsspecifik installation og er en grafikoplevelse i det udvidede felt. Begreber som rejse, tempo, afstand og det analoge håndværks kraft, ligger til grund for værk-seriens begyndelse. Dernæst en prøvelse i forlis, håndteringen af et vrag, og til sidst at genvinde håbet. Trykkogeren, planlagde i efteråret 2018 at tage kunsten med over Atlanterhavet, ombord på skibet Svartlöga. Gennem fire måneder skulle ni træsnit produceres og sendes hjem til abonnenter. Værkerne skulle inspireres af omgivelserne, oplevelserne og den historiske kontekst vi sejlede igennem. Dette format er inspireret af Ando Hiroshiges værkserie “54 stationer fra Tokyo til Kyoto”, som portrætterer både tid, sted og rum. Projektet tog en helt anden karakter, da sejlskibet forliste efter to uger.

Trykkogeren består af Dina Lundvall Nielsen og Oscar Yran, begge uddannet ved Det Fynske Kunstakademi. I 2016 tog de på udveksling til Kyoto, Japan for at studerer japansk træsnit (moku hanga).

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond. Fotos af Dina Lundvall Nielsen og Oscar Yran.

IMG_20201003_184138.jpg
Logbog_edition238.jpg
Logbog_edition222.jpg
FB_IMG_1601453067042.jpg